'Bij ons aan de kassa maken de bezoekers het eerste contact. Er komen vooral enthousiaste mensen, die een dagje uit zijn. Ik merk dat men dankbaar is door de uitleg die wij geven, bijvoorbeeld over de mogelijkheden van het kasteelbezoek en hoe men de weg kan vinden naar het park en het kasteel.

Buitenlandse bezoekers, en dat zijn er velen, vinden het vaak jammer dat zij geen Nederlands spreken. Als je ze dan in hun eigen taal aanspreekt, bijv. Duits of Frans en natuurlijk Engels, zijn ze aangenaam verrast. Dat was voor mij een reden om mijn talen weer wat op te frissen!

Al met al is het werk als kassavrijwilliger een functie in een prachtige omgeving, waarin je goed gehumeurde mensen te woord mag staan, steeds meer informatie vergaart om vragen aan de kassa te kunnen beantwoorden, souvenirs verkoopt en na het werk weer opgeladen naar huis gaat.' 

- Diny Rodenrijs (kassavrijwilliger)


'Vele nationaliteiten komen een bezoek brengen aan het sprookjesachtige kasteel en de prachtige tuinen. De bezoekers komen het kasteel binnen via het souterrain. Daar sta ik als gastvrouw en ben hun eerste aanspreekpunt. Je ziet altijd heel blije mensen, want ze zijn tenslotte een dagje uit.
Ik vind het erg leuk om ze welkom te heten en dat wordt zeer gewaardeerd. Men begrijpt dat je grote tassen en rugtassen in een kluisje moet doen, vanwege de kostbaarheden die eventueel kunnen beschadigen.

Aan een meneer vroeg ik of hij zijn rugtas in een kluisje wilde stoppen. Zijn vrouw barste in lachen uit en zei tegen haar man dat hij zich moest omdraaien. Het was geen rugtas, maar een draagtas met een baby’tje erin. Grote hilariteit! Ik geef de bezoekers een plattegrond mee waarop de zalen staan aangegeven, verwijs de bezoekers naar de zaalgidsen die in elke zaal aanwezig zijn en aan het einde van de route komen ze weer terug in het souterrain. Elke keer hoor ik reacties over hoe mooi het allemaal is en hoe enthousiast de zaalgidsen zijn. 

Na een half jaar werkzaam te zijn als gastvrouw, op de vrijdag, heb ik m’n draai gevonden. Ik leer mijn collega’s steeds beter kennen en ik heb leuke contacten. Met z’n allen zijn we een super enthousiaste groep.'

- Joeska de Wekker (gastvrouw)


'Vrijwilliger zijn op De Haar kenmerkt zich door collegialiteit, intermenselijke belangstelling en een gedeelde passie voor het kasteel en haar bewoners. Het geeft je de mogelijkheid zo dicht mogelijk bij het Kasteel en haar historie te komen als maar mogelijk is. Ook ben je nauw verbonden aan het kasteel en haar bijzondere bewoners. Werken in zo’n inspirerende omgeving is iedere keer weer genieten!

Je bent in staat de gasten te vertellen over dit unieke kasteel en haar beroemde bewoners en gasten. Hier vrijwilliger zijn is gewoon het mooiste wat er is. Je komt soms in het Kasteel op plekken waar niemand komt en je mag je gasten hier nog over vertellen ook! Waarom vrijwilliger worden? Omdat het je de kans biedt om te leren en te genieten van het Kasteel en haar bewoners en dit over te kunnen dragen aan onze gasten. Echt top!'

- Michel Brouwer (zaalgids)