Voordat je begint

Alle deelnemers krijgen een scorekaart en een potloodje. Bekijk vervolgens de kaarten in de drie categorieën:

◆ De verdachten
◆ De mogelijke locaties
◆ De vermoedelijke moordwapens

Maak van elke categorie een stapeltje met de afbeelding naar beneden gericht. Trek één kaart van elke soort, niemand mag zien welke (!), en stop deze in het zwarte buideltje. De buidel bevat nu de oplossing van de moord.

Schud de overgebleven kaarten goed door elkaar en verdeel alle kaarten over de spelers. De verdeling van de soorten is niet van belang. Zorg dat niemand jouw kaarten kan zien! Je wilt tenslotte geen belangrijke informatie delen. Op de scorekaart kun je nu de daders, locaties en moordwapens die je zelf in je hand hebt al wegstrepen.

Het spel kan bijna beginnen!

Pak de buttons, kies wie je wilt zijn en speld ‘m op:
◆ Roger Moore – die op zijn fiets door de kasteeltuinen van het kasteel fietste
◆ Brigitte Bardot  – die op een brommer door de Main Hall reed (echt waar!)
◆ Coco Chanel – die in Kasteel de Haar haar liefdesverdriet kwam vergeten
◆ Beroemde operazangeres Maria Callas die in het kasteel na een ziekte kwam aansterken
◆ Gastheer Baron van Zuylen van Nijevelt
◆ Gastvrouw Barones Hélène van Zuylen van Nijevelt

Bekijk de plattegrond op de achterzijde van de map en zoek de eerste locatie.

Ben je bij de eerste locatie? Scan de QR-code en beantwoord de vraag!
Wie de vraag het snelste goed heeft, mag zijn vermoeden uiten. Wie heeft de moord gepleegd, met welk moordwapen en op welke locatie?

Hoe?
Stel, je staat bij de Kruisvijver en je hebt de vraag het snelst goed beantwoord. Dan mag je nu bijvoorbeeld zeggen: “Ik denk dat Roger Moore het heeft gedaan met de kandelaar bij het Hertenkamp”. 

De andere spelers moeten nu bewijzen dat je het mis hebt. Je krijgt van één andere speler (die mag je zelf uitkiezen, maar je mag elkaar ook afwisselen) één kaart te zien – als dat tenminste kan – die overeenkomt met de suggestie. Dus bijvoorbeeld ‘Het Hertenkamp’. Of ‘Roger Moore’.

Die ene kaart krijg jij alleen te zien, de rest van je gezelschap niet. Met de verkregen informatie kun jij weer iets of iemand afstrepen op je scorekaart. Het kan natuurlijk zijn dat degene die je hebt aangewezen, niet over de gevraagde kaarten beschikt. Vraag dan iemand anders, net zolang tot iemand een kaart kan laten zien.

En nu?
Volg de plattegrond naar de volgende locatie, scan de QR-code, los de vraag op en deel je vermoedens!
Hoe verder je wandelt, hoe meer locaties, verdachten en moordwapens je kunt afstrepen. Door slim te strepen en goed op te letten kun jij het Mysterie in de Kasteeltuin oplossen.

  • Halverwege de moord al opgelost? Dan kun je gewoon opnieuw de kaarten schudden en een nieuw spel beginnen.
  • Nog geen oplossing aan het einde van de wandeling? Geeft niks. Er zijn genoeg bonusvragen om het spel uit te spelen.