Veelgestelde vragen

FAQ en toegankelijkheid

Bezoek  |  Tickets  |  Kasteel

BEZOEK

Is het kasteel rolstoeltoegankelijk?
Het park is deels rolstoeltoegankelijk. De hoofdwegen zijn geasfalteerd, op andere plekken ligt grind of halfverharding. In de Romeinse tuin zijn enkele traptreden aanwezig.

De toiletten bij de entree op het Stalplein zijn rolstoeltoegankelijk.

Het kasteel is helaas niet toegankelijk voor rolstoelen en voor mensen die slecht ter been zijn, dit vanwege de vele trappen in het kasteel.
Rollators, kinderwagens en buggy’s kunnen ook niet mee in het kasteel. Deze kunt u achterlaten in de vestibule (op eigen risico). 

Zijn honden toegestaan?
Honden zijn welkom in ons park, mits aangelijnd. We gaan er natuurlijk vanuit dat u zelf ontlasting van uw hond netjes opruimt. In het kasteel is het niet mogelijk honden mee naar binnen te nemen.

Hoe klein en schattig uw hondjes of puppies ook zijn, ze mogen ook niet in een tas mee naar binnen. We vragen u namelijk uw tas in een kluisje te bewaren tijdens uw bezoek, dus echt gezellig is dat niet voor uw kleine viervoeter.

Wat mag ik wel en niet meenemen het kasteel in?
Wij verzoeken u bagage, tassen, jassen en paraplu’s in de daarvoor bestemde kluisjes op te bergen. Daarnaast is het nuttigen van etenswaren in het kasteel verboden. Kinderwagens en buggy’s kunnen helaas niet mee het kasteel in. U kunt deze voor de ingang parkeren en na uw bezoek weer ophalen. Voor alle regels raadpleeg hier onze huisregels.

Kan ik het kasteel ook met kleine kinderen bezoeken?
Iedereen is welkom in het kasteel. Voor de jonge kasteelbezoekers zijn er een verschillende speurtochten verkrijgbaar in de kasteelwinkel. Mocht u een kinderwagen of buggy mee willen dan kan dit alleen in het park. In het kasteel is het niet mogelijk een buggy of kinderwagen mee te nemen. U kunt deze buiten laten staan (onder de poort) en na afloop van uw bezoek weer meenemen. Wilt u kinderen in een draagzak meenemen? Dat kan uiteraard, maar wij verzoeken u wel het kind op de buik te dragen. 

Waar kan ik informeren naar gevonden voorwerpen?
U kunt hiervoor het contactformulier invullen of telefonisch contact opnemen met het algemene informatienummer: 030-6778515.

Moet ik me aan het door mij gereserveerde tijdslot houden?
Wij vragen u zoveel mogelijk aan het tijdslot te houden.  Het is vanaf de parkeerplaats nog ongeveer een kwartier lopen naar het kasteel. Het is erg fijn als u zich zoveel mogelijk aan het tijdslot voor uw kasteelbezoek houdt. U kunt wel eerder, of juist na uw kasteelbezoek, het park bezoeken.

Moet ik meegaan in een rondleiding?
Wij hebben in het kasteel vrijwel in elke ruimte een zaalgids staan. Zij vertellen u graag alles over het kasteel, de geschiedenis en de flamboyante bewoners van het kasteel. Meerdere keren in het jaar bieden we speciale rondleidingen aan die naar vertrekken gaan die normaal gesproken gesloten blijven. Als wij deze rondleidingen aanbieden, vindt u die als extra optie bij de kaarverkoop.

Ik wil graag foto’s maken, mag dat?
Natuurlijk kunt u al het moois dat u ziet ook vastleggen met foto en video-apparatuur. U kunt in het gehele kasteel niet flitsen in verband met de kwetsbaarheid van de collectie. We verwachten natuurlijk dat u rekening houdt met andere bezoekers. Zonder toestemming is het niet mogelijk om foto’s te maken voor commerciele doeleinden. Wilt u een fotoreportage maken? Kijk dan ook even op ‘ foto- en filmopname‘ voor alle mogelijkheden. 

Parkeren
U kunt zonder parkeerticket het parkeerterrein oprijden. U heeft uw parkeerticket alleen nodig bij het afrijden. Ook kunt u gebruik maken van contactloos betalen bij het uitrijden. 

In welke talen wordt er informatie aangeboden in het kasteel?
Wij bieden informatie aan in verschillende talen. De standaardinformatie is beschikbaar in het Nederlands, Engels, Duits, Spaans en Italiaans. De audiotour is beschikbaar in het Nederlands en Engels. De gidsen spreken allemaal Nederlands. Sommig spreken ook Engels of Duits. 

Mag ik picknicken in het park?
Ja, zeker! Sterker nog, wij hebben een speciale picknickweide met prachtig uitzicht op het kasteel. U kunt eventueel bij het koetshuis vragen om een picknickmand, maar natuurlijk kunt u ook zelf lekkers meenemen. Wij gaan ervan uit dat u uw afval weer meeneemt en weggooit in de daarvoor bestemde prullenbakken. 

Zijn er toiletten aanwezig?
Voordat u uw ticket laat scannen kunt u gebruik maken van de toiletten op het Stalplein. Er bevinden zich ook een aantal toiletten in het kasteel. Deze zijn uitsluitend voor kasteelbezoekers. 

TICKETS

Kan ik mijn tickets omzetten naar een andere datum of tijd?
U kunt uw tickets zelf omboeken via onze website. 
Op onze ticketpagina kiest u bij de ticket selectie voor ‘ik heb al een geldig Kasteel ticket’, met het aantal om te boeken tickets.

Daarna volgt u de rest van de stappen om uw nieuwe datum en tijdslot te selecteren. Als u een parkeerticket heeft, dan blijft deze geldig. U hoeft geen nieuwe aan te schaffen.

Bij uw bezoek laat u uw oude reservering zien alsook uw nieuwe, dit kan ook op een telefoon. Het ticket hoeft dus niet geprint te zijn.

Voor het omboeken van parktickets kunt u mailen naar informatie@kasteeldehaar.nl

 

Moet ik altijd langs de kassa, ook als ik een online ticket heb aangeschaft?
Ja, ook de online tickets moeten worden gescand aan onze kassa op het Stalplein. Hierdoor weten wij of alle vooraf aangeschafte kaarten ook daadwerkelijk zijn ingediend. Voor e-tickets is er op drukke tijden een special ingang. Deze wordt aangegeven op het Stalplein.

Bezoek met Musemkaart / Vriendenloterij VIP kaart
Komt u met een Museumkaart of een Vriendenloterij VIP kaart het museum bezoeken? Dan kunt u online een tijdslot reserveren en kiezen voor ‘ik heb een Museumkaart of Vriendenloterij VIP kaart. Er komt geen QR-code op het ticket. Het is de bedoeling dat u uw pas scant bij de ingang.

Krijg ik 65+ korting? En welke kortingspassen zijn er verder geldig?
Er geldt geen 65+ korting op een bezoek aan het kasteel of de tuinen. De volgende kortingspassen geven gratis toegang op of korting voor een kasteelbezoek (m.u.v. de aangegeven toeslagen voor speciale activiteiten en evenementen):

Museumkaart
Vereniging Rembrandt/ICOM
CJP-pas
Vriendenloterij VIP-kaart

Kan ik met contant geld betalen?
Het is niet mogelijk om de entree van het park of het kasteel contant af te rekenen. U kunt betalen met credit card of met uw bankpas.  

KASTEEL

Wat is Kasteel Haarzuilens? En Slot Zuylen?
In de loop der jaren hebben mensen vele namen gebruikt voor Kasteel de Haar. De meest gehoorde zijn kasteel Haarzuilens, kasteel Haarzuilen, kasteel Haarzuylen, Kasteel ter Haar, kasteel de Haer en Huis de Haar. Maar het is dus allemaal hetzelfde kasteel: Kasteel de Haar. Slot Zuylen daarentegen is een ander kasteel, vlakbij Utrecht.

Wat krijg ik in het kasteel te zien?
Kasteel de Haar telt 200 kamers. Er zijn meer dan 20 vertrekken geopend voor bezichtiging. Vanwege de brandveiligheid en een aantal kamers die nog volop in restauratie zijn, kunnen helaas niet alle vertrekken open zijn. Regelmatig zijn er rondleidingen die vertrekken laten zien die normaal gesproken gesloten blijven.

Is de familie nog eigenaar van het kasteel?
Nee, het kasteel en park zijn eigendom van Stichting Kasteel de Haar. De familie heeft wel nog altijd het recht om 1 maand per jaar in het kasteel te wonen, maar verblijven gedurende het jaar diverse weken in het Châtelet (het ‘kleine kasteeltje’ links van het kasteel).

Waar kan ik terecht voor mijn vragen over de geschiedenis/bewoners/collectie van het kasteel?
Hiervoor kunt u een mail sturen naar onze Werkgroep Kennis via informatie@kasteeldehaar.nl

Kan ik een foto- of videoshoot houden in het kasteel of het park?
U kunt zeker terecht bij Kasteel de Haar voor foto- en of filmopnames. Voor de voorwaarden en uw eventuele aanvraag kunt u terecht op de pagina: “Foto- en filmopnames”.

Krijgt de stichting subsidie?
De stichting ontvangt geen structurele subsidie, de exploitatie moet volledig gedekt worden door de inkomsten uit onze activiteiten. Wel heeft de stichting subsidie gekregen van het Rijk voor de restauratie van het kasteel (70% subsidie en 30% eigen middelen) en voor het onderhoud van kasteel en park (50% subsidie voor een gedeelte van het onderhoud).

Kan ik ook (zaal)gids worden op Kasteel de Haar?
Jazeker! Op de pagina word vrijwilliger leest u meer over werken op Kasteel de Haar. Heeft u interesse? Stuur dan een mail naar informatie@kasteeldehaar.nl of bekijk onze vacatures.

Ik wil een klacht indienen, waar kan dat?
U kunt uw klacht indienen via het contactformulier of door een brief te sturen naar ons postadres: Kasteellaan 1, 3455 RR Haarzuilens. Wij horen graag hoe wij onze dienstverlening kunnen verbeteren.

 

 

Raadpleeg ook onze huisregels

HORECA

Kan ik ook iets eten of drinken bij Kasteel de Haar?
Natuurlijk! Voor een lekker kopje koffie of een luncht hebben wij twee horeca-locaties; het ‘Tuynhuis’ en het ‘Koetshuis’. Het kan voorkomen dat één van beide niet geopend is. Vrijwel altijd is de andere locatie dan geopend.