Veelgestelde vragen

FAQ en toegankelijkheid

Heeft u een kaartje wat u door de lockdown niet kunt gebruiken?
Helaas zullen het kasteel en het park tot en met 14 januari 2022 gesloten zijn in verband met de Corona maatregelen. Heeft u al een kaartje gekocht? Of een rondleiding geboekt? Geen zorgen, u krijgt automatisch uw geld terug. Hiervoor hoeft u niets te doen. Heeft u uw kaartje gekocht via de ANWB, GetYourGuide of via de Jumbo? Dan kunt u via hen uw aankoopbedrag terugvragen.  

Is het kasteel rolstoeltoegankelijk?
Het park is deels rolstoeltoegankelijk. De hoofdwegen zijn geasfalteerd, op andere plekken ligt grind of halfverharding. In de Romeinse tuin zijn enkele traptreden aanwezig.

De toiletten bij de entree op het Stalplein zijn rolstoeltoegankelijk.

Het kasteel is helaas niet toegankelijk voor rolstoelen en voor mensen die slecht ter been zijn, dit vanwege de vele trappen in het kasteel.
Rollators, kinderwagens en buggy’s kunnen ook niet mee in het kasteel. Deze kunt u achterlaten in de vestibule (op eigen risico).


Zijn honden toegestaan?

Honden zijn welkom in ons park, mits aangelijnd. We gaan er natuurlijk vanuit dat u zelf ontlasting van uw hond netjes opruimt. In het kasteel is het niet mogelijk honden mee naar binnen te nemen.


Met welke coronamaatregelen moet ik rekening houden tijdens mijn bezoek aan het park en het kasteel?
We volgen de richtlijnen van het RIVM en het Museumprotocol. Wat dit precies inhoudt leest u hier.


Waar kan ik informeren naar gevonden voorwerpen?

U kunt hiervoor het contactformulier invullen of telefonisch contact opnemen met het algemene informatienummer: 030-6778515.


Moet ik altijd langs de kassa, ook als ik een online ticket heb aangeschaft?

Ja, ook de online tickets moeten worden gescand aan onze kassa op het Stalplein. Hierdoor weten wij of alle vooraf aangeschafte kaarten ook daadwerkelijk zijn ingediend.


Krijg ik 65+ korting? En welke kortingspassen zijn er verder geldig?
Er geldt geen 65+ korting op een bezoek aan het kasteel of de tuinen. De volgende kortingspassen geven gratis toegang op of korting voor een kasteelbezoek (m.u.v. de aangegeven toeslagen voor speciale activiteiten en evenementen):

    • Museumkaart
      Vereniging Rembrandt/ICOM
    • CJP-pas
    • Holland Pass (silver)
    • U-Pas
  • Vriendenloterij VIP-kaart

 

Kan ik met contant geld betalen?
Het is niet mogelijk om de entree van het park of het kasteel contant af te rekenen. U kunt betalen met credit card of met uw bankpas. 


Wat mag ik wel en niet meenemen het kasteel in?

Wij verzoeken u bagage, tassen, jassen en paraplu’s in de daarvoor bestemde kluisjes op te bergen. Daarnaast is het nuttigen van etenswaren in het kasteel verboden. Voor alle regels raadpleeg hier onze huisregels.


Waarom krijg ik niet alle kamers van het kasteel te zien?

Kasteel de Haar telt 200 kamers. Mede vanwege de brandveiligheid en een groot aantal kamers die nog volop in restauratie zijn, beperken wij ons tot het souterrain, de beletage, de slaapkamers op de eerste verdieping en de personeelsvertrekken op de derde verdieping. De wens is om in de toekomst dit aanbod uit te breiden.


Kan ik het kasteel ook met kleine kinderen bezoeken?

Iedereen is welkom in het kasteel. Voor jonge kasteelbezoekers is er een speciale speurtocht verkrijgbaar bij de kassa.


Kan ik ook (zaal)gids worden op Kasteel de Haar?

Jazeker! Stuur hiervoor een mail naar informatie@kasteeldehaar.nl of bekijk onze vacatures.


Waar kan ik terecht voor mijn vragen over de geschiedenis/bewoners/collectie van het kasteel?

Hiervoor kunt u een mail sturen naar onze Werkgroep Kennis via informatie@kasteeldehaar.nl


Wat is Kasteel Haarzuilens? En Slot Zuylen?

In de loop der jaren hebben mensen vele namen gebruikt voor Kasteel de Haar. De meest gehoorde zijn kasteel Haarzuilens, kasteel Haarzuilen, kasteel Haarzuylen, Kasteel ter Haar, kasteel de Haer en Huis de Haar. Maar het is dus allemaal hetzelfde kasteel: Kasteel de Haar. Slot Zuylen daarentegen is een ander kasteel, vlakbij Utrecht.


Is de familie nog eigenaar van het kasteel?

Nee, het kasteel en park zijn eigendom van Stichting Kasteel de Haar. De familie heeft wel nog altijd het recht om 1 maand per jaar in het kasteel te wonen, maar verblijven gedurende het jaar diverse weken in het Châtelet (het ‘kleine kasteeltje’ links van het kasteel).


Krijgt de stichting subsidie?

De stichting ontvangt geen structurele subsidie, de exploitatie moet volledig gedekt worden door de inkomsten uit onze activiteiten. Wel heeft de stichting subsidie gekregen van het Rijk voor de restauratie van het kasteel (70% subsidie en 30% eigen middelen) en voor het onderhoud van kasteel en park (50% subsidie voor een gedeelte van het onderhoud).


Ik wil een klacht indienen, waar kan dat?

U kunt uw klacht indienen via het contactformulier of door een brief te sturen naar ons postadres: Kasteellaan 1, 3455 RR Haarzuilens. Wij horen graag hoe wij onze dienstverlening kunnen verbeteren.

Raadpleeg ook onze huisregels